Mindful coaching

Wanneer je graag eens wat dingen op een rijtje zou willen zetten en daarin ondersteuning zoekt en een frisse blik, dan is mindful coaching voor jou misschien wel een goede stap.

Met mindful coaching richten we ons vooral op jouw eigen probleemoplossend vermogen. Door stil te staan bij wat er is en te onderzoeken (herinneren) waar diep van binnen je wijsheid en kracht zich bevinden. Zo ontwarren we de knoop. We werken vanuit het hier en nu, vanuit de situatie zoals die nu is. Je kunt door de praktische aanpak snel resultaat verwachten.

Het kan ook zo zijn dat je al een mindfulness training hebt gevolgd en meer verdieping zoekt. Hoe ga je met bepaalde issues mindful om?

Hoe werken we?

Tijdens het intakegesprek verkennen we de coachvragen. We belichten die van verschillende kanten om zo duidelijk mogelijk een plan op te kunnen stellen.

Aan de hand van het coachplan gaan we aan de slag. We beginnen met het onderzoeken van je automatische patronen. Je bent misschien gewend om te piekeren of te tobben of je dat nu wilt of niet, of je gedachten dwalen regelmatig af. Ook kan het zijn dat je dikwijls het idee hebt dat je wilt dat je leven er eigenlijk anders uit zou moeten zien.

Ik maak graag gebruik van mindfulness vaardigheden. Jij hebt zelf veel inbreng want mijn uitgangspunt is dat jij zelf weet wat het beste voor je is en dat ik je daarbij ondersteun.

Natuurcoaching

Bij natuurcoaching gaan we wandelen en wordt de natuur een medecoach. De rustgevende kracht van de natuur helpt om stil te worden waardoor ruimte ontstaat voor nieuwe inzichten.

In de natuur worden alle zintuigen aangesproken en al wandelend voel je meer lichamelijke sensaties dan wanneer je stilzit. Door te bewegen word je losser en zal wat vast zit in je hoofd ook makkelijker wendbaar worden.

Door naast elkaar te lopen is er minder oogcontact, waardoor er natuurlijke stiltes vallen en moeilijke of pijnlijke onderwerpen zich soepeler laten vertellen. Alles wat aan de oppervlakte komt wordt makkelijker verwerkt. Zo ontstaan nieuwe paden om te bewandelen.

Mindfulness

Mindfulness leert je om met gerichte aandacht in het hier en nu aanwezig te zijn. Door een milde, vriendelijke, niet oordelende houding te ontwikkelen kunnen we leren opmerken wat er speelt en hoe we daar anders mee om kunnen gaan. Je leert:

  •     meer rust en ruimte ervaren en minder stress
  •     anders omgaan met sombere gevoelens en piekergedachten
  •     meer plezier ervaren in het contact met anderen
  •     fysieke pijn en ongemakken beter hanteren
  •     bewuster en gelukkiger in het leven staan

Je kunt een individuele mindfulnesstraining volgen, maar ook een groepstraining. Voor beide gelden dezelfde vergoedingen bij de ziektekostenverzekering.

Heartfulness

Bij heartfulness oftewel zelfcompassie vindt verdieping plaats, het hart gaat een grotere rol spelen in het dagelijks leven. Het aanleren van mildheid en vriendelijkheid naar jezelf staat centraal bij heartfulness.

Compassie ontstaat wanneer angst en pijn door liefde worden omarmd, zowel de angst en pijn van anderen als die van onszelf. Door liefdevolle vriendelijkheid naar jezelf te oefenen opent het hart zich.

Heartfulness is de basis van geluk. Oefenen in vriendelijkheid, mildheid en gelijkmoedigheid ondanks dat je niet volmaakt bent en soms faalt. Dan nemen de 'hartkwaliteiten' toe, zodat de relatie met jezelf gezond wordt, waardoor tevens meer empathie en openheid naar anderen ontstaat.